Kompass 2 Neu Sprawdzian Ustny Kapitel 4
Sprawdzian ustny z rozdziału 4 podręcznika "Kompass Neu" skupia się na ocenie umiejętności komunikacyjnych ucznia w języku niemieckim w kontekście tematów poruszanych w tym rozdziale. Jest to forma weryfikacji zrozumienia i praktycznego zastosowania poznanego słownictwa oraz struktur gramatycznych.
Kluczowe aspekty sprawdzianu ustnego z rozdziału 4 zazwyczaj obejmują:
1. Opis obrazków lub zdjęć: Uczeń jest proszony o opisanie tego, co widzi na przedstawionych materiałach wizualnych. Celem jest użycie odpowiedniego słownictwa opisującego osoby, miejsca, czynności oraz przedmioty. Należy zwracać uwagę na szczegóły i kontekst.
2. Rozmowa kierowana: Nauczyciel zadaje pytania dotyczące tematów z rozdziału, na które uczeń musi udzielić wyczerpującej odpowiedzi. Pytania mogą dotyczyć doświadczeń, opinii, planów czy preferencji ucznia, odnosząc się do kontekstu lekcji.
3. Tworzenie krótkich dialogów: Uczeń może zostać poproszony o odegranie scenki lub stworzenie krótkiego dialogu z partnerem lub nauczycielem. Polega to na zastosowaniu poznanych zwrotów grzecznościowych, zadawaniu pytań i udzielaniu odpowiedzi w określonej sytuacji.
4. Prezentacja i omówienie tekstu: Czasem sprawdzian może zawierać element prezentacji krótkiego tekstu przeczytanego w domu lub omówienia jego treści. Chodzi o zrozumienie głównej myśli, szczegółów i wyrażenie własnej opinii na temat przeczytanego materiału.
5. Opisywanie czynności i procesów: W zależności od tematyki rozdziału, uczeń może być proszony o opisanie kolejności wykonywania jakiejś czynności lub przebiegu jakiegoś procesu. Kluczowe jest użycie odpowiednich spójników i czasowników.
Przykładowe ćwiczenia:
Przykład 1 (Opis obrazka): Na obrazku widzimy rodzinę siedzącą przy stole. Nauczyciel pyta: "Beschreiben Sie das Bild bitte. Wer ist auf dem Bild zu sehen? Was machen sie?" (Proszę opisać obrazek. Kto jest widoczny na obrazku? Co robią?). Uczeń powinien odpowiedzieć, używając słownictwa związanego z rodziną, jedzeniem, czynnościami dnia codziennego, np. "Auf dem Bild ist eine Familie. Sie sitzen am Tisch und essen zusammen." (Na obrazku jest rodzina. Siedzą przy stole i jedzą razem.).
Przykład 2 (Rozmowa kierowana): Tematem rozdziału jest wolny czas. Nauczyciel pyta: "Was machen Sie am liebsten in Ihrer Freizeit? Warum?" (Co najbardziej lubisz robić w wolnym czasie? Dlaczego?). Uczeń może odpowiedzieć: "In meiner Freizeit spiele ich gerne Fußball, weil es mir Spaß macht und ich fit bleibe." (W wolnym czasie lubię grać w piłkę nożną, ponieważ sprawia mi to przyjemność i pozostaję w formie.).
Zastosowanie w życiu realnym: Umiejętności ćwiczone podczas sprawdzianu ustnego są niezbędne do swobodnej komunikacji w języku niemieckim w codziennych sytuacjach, takich jak rozmowa z rodowitym użytkownikiem języka, zadawanie pytań w sklepie czy na dworcu, a także do wyrażania własnych myśli i uczuć. Poprawne stosowanie słownictwa i gramatyki pozwala na budowanie zrozumiałych i poprawne wypowiedzi.
