Sprawdzian Z Angielskiego Klasa 5 Unit 3 Junior
Drogi Uczniu klasy 5! Wiemy, że sprawdziany z angielskiego potrafią być wyzwaniem, a Unit 3 Junior w podręczniku to kolejny przystanek na Waszej językowej drodze. Czasem słówka wydają się nie pasować do siebie, gramatyka plącze się w głowie, a myślimy sobie: "Czy ja to kiedykolwiek zrozumiem?". Spokojnie, każdy tak ma! Jesteśmy tu, żeby Wam pomóc oswoić ten materiał i podejść do sprawdzianu z większą pewnością siebie.
Zrozumieć Unit 3 Junior: O czym właściwie mówimy?
Ten rozdział zazwyczaj koncentruje się na kilku kluczowych obszarach. Najczęściej są to:
- Słownictwo związane z codziennymi czynnościami i rutyną: Czyli co robimy rano, po południu i wieczorem.
- Czas Present Simple: Ten czas jest naszym przyjacielem, gdy mówimy o rzeczach, które dzieją się regularnie, o faktach i nawykach.
- Przyimki miejsca: Gdzie coś się znajduje? Na, w, pod, obok... Te małe słówka są bardzo ważne!
- Czasowniki modalne (np. can, can't): Co potrafimy zrobić, a czego nie.
Brzmi znajomo? To świetnie! Te tematy są bardzo praktyczne i przydadzą się Wam na co dzień.
Słownictwo – Twoi Nowi Znajomi
Rozdział 3 zazwyczaj wprowadza nam takie słówka jak: get up, have breakfast, go to school, do homework, watch TV, go to bed. Pomyślcie o tym jak o budowaniu swojego własnego słownika czynności.
Praktyczna wskazówka: Zróbcie własną listę słówek z tego rozdziału. Obok polskiego znaczenia narysujcie prosty obrazek albo użyjcie kolorowych karteczek (post-it notes). Przyklejajcie je w widocznych miejscach – na lodówce, przy łóżku, na lustrze. Kiedy tylko na nie spojrzycie, przypomnicie sobie znaczenie. To świetny sposób na powtórkę bez nudy!
Możecie też spróbować opisać swoje poranne czynności po angielsku, używając nowo poznanych słów. Nie przejmujcie się błędami, najważniejsze to zacząć mówić!
Gramatyka – Present Simple Bez Tajemnic
Czas Present Simple może wydawać się na początku trochę zagmatwany, zwłaszcza z tymi końcówkami "-s" dla trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it). Ale pamiętajcie: gdy mówimy o tym, co robimy my sami, I, you, we, they, używamy podstawowej formy czasownika. Na przykład: I wake up at 7 o'clock. They play in the park.
Gdy mówimy o kimś trzecim – he, she, it – dodajemy "-s". Na przykład: He wakes up at 7 o'clock. She plays in the park. It rains in autumn.
A jak pytamy lub zaprzeczamy? Tu pojawia się pomocnik: do (dla I, you, we, they) i does (dla he, she, it).
- Pytanie: Do you like pizza? Does she go to school by bus?
- Zaprzeczenie: I do not (don't) like pizza. She does not (doesn't) go to school by bus.
Praktyczna wskazówka: Stwórzcie zdania o Waszych rodzinach, przyjaciołach, zwierzątkach. Napiszcie kilka rzeczy, które robią regularnie. Na przykład: "My mum makes breakfast every morning." "My brother watches cartoons on Saturdays." To ćwiczycie użycie Present Simple w kontekście, który jest Wam bliski.
Pamiętajcie też o czasownikach, które mają specjalne zasady dodawania "-s", na przykład go staje się goes, watch staje się watches, have staje się has. To są rzeczy, które po prostu trzeba zapamiętać, jak numer telefonu.
Przyimki Miejsca – Gdzie Znajdujemy Się w Świecie?
In, on, at, under, next to, between – te słówka pomagają nam opisać lokalizację. Zazwyczaj dotyczą przedmiotów w pokoju albo miejsc w mieście. Na przykład:
- The book is on the table. (Książka jest na stole.)
- The cat is under the chair. (Kot jest pod krzesłem.)
- The post office is next to the supermarket. (Poczta jest obok supermarketu.)
- The key is in my pocket. (Klucz jest w mojej kieszeni.)
Praktyczna wskazówka: Wykorzystajcie Wasze otoczenie! W swoim pokoju znajdźcie kilka przedmiotów i opiszcie, gdzie się znajdują, używając poznanych przyimków. "The lamp is on my desk." "My backpack is under my bed." Możecie też poprosić rodziców albo rodzeństwo, żeby ukryli jakiś przedmiot i dali Wam wskazówki po angielsku. To będzie świetna zabawa!
Gdy mówimy o konkretnym miejscu, na przykład o szkole, często używamy at school. Ale gdy mówimy o konkretnej rzeczy, jak stół, używamy on the table. Te zasady po prostu przychodzą z praktyką.
Czasowniki Modalne: Can i Can't – Nasze Supermoce
Can oznacza "potrafić", "móc", a can't to jego zaprzeczenie. Używamy ich, by mówić o umiejętnościach albo możliwościach.
- I can swim. (Potrafię pływać.)
- He can't ride a bike. (On nie potrafi jeździć na rowerze.)
- We can go to the park if the weather is good. (Możemy iść do parku, jeśli pogoda będzie dobra.)
Praktyczna wskazówka: Zróbcie listę rzeczy, które potraficie robić, i tych, których nie potraficie. Potem spróbujcie opisać te umiejętności po angielsku, używając can i can't. Możecie też zrobić "kartę supermocy" dla siebie i swoich przyjaciół. Napiszcie: "I can sing." "My friend can draw well."
Konstrukcja z can jest prosta – po can i can't zawsze używamy podstawowej formy czasownika, bez żadnych końcówek. Na przykład: She can speaks English. – to błąd! Prawidłowo jest: She can speak English.
Jak się Przygotować do Sprawdzianu z Unit 3 Junior?
Najważniejsze to systematyczność. Nie zostawiajcie wszystkiego na ostatnią chwilę.
- Przejrzyjcie materiał w podręczniku: Upewnijcie się, że rozumiecie każde zdanie i każde ćwiczenie.
- Powtarzajcie słownictwo: Korzystajcie z fiszek, gier, aplikacji mobilnych. Im więcej razy zobaczycie słówko, tym lepiej je zapamiętacie.
- Ćwiczcie gramatykę: Róbcie ćwiczenia z podręcznika, zeszytu ćwiczeń. Im więcej przykładów zobaczycie i sami napiszecie, tym pewniej będziecie się czuli.
- Mówcie i piszcie po angielsku: Nawet jeśli to tylko kilka zdań dziennie. Opowiadajcie o swojej rutynie, o tym, co widzicie wokół siebie.
- Wykorzystajcie zasoby online: W Internecie jest mnóstwo darmowych ćwiczeń i gier edukacyjnych dla dzieci uczących się angielskiego.
- Nie bójcie się pytać: Jeśli czegoś nie rozumiecie, zapytajcie nauczyciela, kolegę, rodzica. Lepiej wyjaśnić wątpliwości od razu.
Pamiętajcie, że nauka języka to proces. Każdy dzień przynosi Wam nowe słówka, nowe konstrukcje. Sprawdzian to tylko okazja, żeby pokazać, ile już umiecie! Jesteśmy z Was dumni i wierzymy, że poradzicie sobie świetnie. Powodzenia!
