site stats

Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe


Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe

Hej! Zbliża się sprawdzian z matematyki, a dokładniej z ułamków zwykłych w klasie 4? Spokojnie, zaraz wszystko stanie się jasne i zrozumiałe. Zaczynamy!

Czym w ogóle jest ten ułamek zwykły? To po prostu sposób na zapisanie części jakiejś całości. Wyobraź sobie pizzę. Jeśli podzielisz ją na 8 kawałków i zjesz 3, to zjadłeś 3 z 8, czyli 3/8 pizzy.

Ułamek składa się z dwóch ważnych części: licznika i mianownika. Licznik to liczba na górze, która mówi, ile części mamy (np. ile kawałków pizzy zjedliśmy). Mianownik to liczba na dole, która mówi, na ile części podzielona jest całość (np. na ile kawałków pokrojona była pizza). Na przykład, w ułamku 3/8, 3 to licznik, a 8 to mianownik.

Mamy różne rodzaje ułamków. Ułamek właściwy to taki, w którym licznik jest mniejszy od mianownika, np. 1/2, 3/4, 5/7. To znaczy, że mamy mniej niż całą rzecz. Ułamek niewłaściwy to taki, w którym licznik jest większy lub równy mianownikowi, np. 5/3, 7/7, 9/2. To znaczy, że mamy całą rzecz lub więcej.

Liczba mieszana to połączenie liczby całkowitej i ułamka właściwego. Na przykład, 1 1/2 (czytamy: jeden i jedna druga). Oznacza to jedną całą rzecz i jeszcze połowę. Możemy zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie. Na przykład, 5/3 to to samo co 1 2/3.

Jak zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną? Podziel licznik przez mianownik. Wynik to liczba całkowita, a reszta to licznik ułamka właściwego. Mianownik zostaje ten sam. Przykład: 7/2. 7 podzielone przez 2 to 3 reszty 1. Więc 7/2 = 3 1/2.

Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy jest równie prosta. Pomnóż liczbę całkowitą przez mianownik i dodaj do tego licznik. Wynik to nowy licznik, a mianownik zostaje ten sam. Przykład: 2 1/4. 2 pomnożone przez 4 to 8. 8 dodać 1 to 9. Więc 2 1/4 = 9/4.

Możemy rozszerzać i skracać ułamki. Rozszerzanie to pomnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę. To tak jakby pokroić pizzę na więcej kawałków, ale w sumie zjadamy tyle samo. Skracanie to podzielenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę. To tak jakby połączyć kilka małych kawałków pizzy w jeden większy, ale w sumie mamy tyle samo.

Rozszerzanie i skracanie nie zmienia wartości ułamka, tylko jego wygląd. Na przykład, 1/2 to to samo co 2/4, 3/6, 4/8. Aby porównać ułamki, dobrze jest je sprowadzić do wspólnego mianownika, czyli takiego samego mianownika. Wtedy łatwo widzimy, który ułamek jest większy. Ułamek o większym liczniku jest większy, jeśli mają ten sam mianownik.

Pamiętaj, ćwiczenie czyni mistrza! Rozwiązuj zadania, a ułamki zwykłe przestaną być straszne. Powodzenia na sprawdzianie!

Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.studocu.com
www.studocu.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.studocu.com
www.studocu.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe catherinegourley.com
catherinegourley.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.studocu.com
www.studocu.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.studocu.com
www.studocu.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.studocu.com
www.studocu.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.docsity.com
www.docsity.com
Sprawdzian Matematyka Klasa 4 Ułamki Zwykłe www.pinterest.com
www.pinterest.com

Potresti essere interessato a →