Porównywanie Różnicowe Klasa 3 Karty Pracy
Porównywanie różnicowe, to w klasie 3 sposób na określenie, o ile więcej lub o ile mniej czegoś mamy w jednej grupie w porównaniu do drugiej. Używamy go, żeby odpowiedzieć na pytania zaczynające się od "O ile...?". Karty pracy z porównywania różnicowego pomagają nam ćwiczyć te umiejętności.
Oto jak to działa krok po kroku:
- Krok 1: Znajdź liczby. Zadanie zawsze podaje dwie liczby, które musisz porównać. Przykład: "Ola ma 8 jabłek, a Tomek ma 5 jabłek."
- Krok 2: Zastanów się, o co pytają. Czy chcą wiedzieć, o ile więcej jabłek ma Ola, czy o ile mniej jabłek ma Tomek? To bardzo ważne!
- Krok 3: Odejmij mniejszą liczbę od większej. To klucz do znalezienia różnicy. Pamiętaj, żeby zawsze odejmować mniejszą liczbę od większej, żeby wynik był dodatni.
- Krok 4: Napisz odpowiedź z jednostką. Odpowiedz na pytanie w sposób, który jasno pokazuje, o ile coś jest więcej lub mniej.
Przykłady:
Przykład 1: Ola ma 8 jabłek, a Tomek ma 5 jabłek. O ile więcej jabłek ma Ola niż Tomek?
- Krok 1: Liczby to 8 i 5.
- Krok 2: Pytają o to, o ile więcej ma Ola.
- Krok 3: 8 - 5 = 3
- Krok 4: Ola ma 3 jabłka więcej niż Tomek.
Przykład 2: W koszyku jest 12 czerwonych kulek i 7 niebieskich kulek. O ile mniej jest niebieskich kulek niż czerwonych?
- Krok 1: Liczby to 12 i 7.
- Krok 2: Pytają o to, o ile mniej jest niebieskich.
- Krok 3: 12 - 7 = 5
- Krok 4: Jest 5 niebieskich kulek mniej niż czerwonych.
Pamiętaj, czytaj uważnie zadanie. Zrozumienie, o co dokładnie pytają, jest najważniejsze. Jeśli pytają "o ile więcej", odejmujesz mniejszą liczbę od większej. Jeśli pytają "o ile mniej", robisz to samo – odejmujesz mniejszą od większej. Wynik zawsze pokazuje różnicę.
Dlaczego to ważne? Porównywanie różnicowe pomaga nam w życiu codziennym. Na przykład, możemy obliczyć, o ile więcej pieniędzy potrzebujemy, żeby kupić wymarzoną zabawkę, albo o ile mniej zadań domowych mamy w piątek niż w poniedziałek. Dzięki temu lepiej rozumiemy otaczający nas świat i potrafimy podejmować bardziej świadome decyzje.
Inny przykład: Jeśli w sklepie są 20 batonów czekoladowych i 15 batonów owocowych, możemy łatwo policzyć (20-15=5), że jest 5 batonów czekoladowych więcej. To umiejętność przydatna podczas robienia zakupów!
