Pola Figur Wsip Klasa 7 Sprawdzian
Cześć uczniowie klasy 7! Dziś zajmiemy się Pola Figur, co często pojawia się na sprawdzianach WSIP. Myślcie o tym jak o malowaniu pokoju – musimy wiedzieć, ile farby potrzebujemy, a to zależy od wielkości ściany, czyli pola figury.
Zaczniemy od prostokąta. Wyobraźcie sobie tabliczkę czekolady. Ma ona długość i szerokość. Pole prostokąta to po prostu długość pomnożona przez szerokość. Jeśli tabliczka ma 10 cm długości i 5 cm szerokości, jej pole to 10 cm * 5 cm = 50 cm². Proste, prawda?
Teraz kwadrat. Kwadrat to taki specjalny prostokąt, gdzie wszystkie boki są równe. Zatem, żeby obliczyć pole kwadratu, mnożymy bok przez bok. Jeśli kwadrat ma bok o długości 4 cm, jego pole to 4 cm * 4 cm = 16 cm². Pomyślcie o szachownicy – to siatka kwadratów!
A co z trójkątem? Wyobraźcie sobie, że przecinacie prostokąt na pół po przekątnej. Otrzymujecie dwa trójkąty! Pole trójkąta to połowa pola prostokąta o tej samej podstawie i wysokości. Czyli, pole trójkąta to (podstawa * wysokość) / 2. Jeśli trójkąt ma podstawę 8 cm i wysokość 6 cm, to jego pole wynosi (8 cm * 6 cm) / 2 = 24 cm².
Równoległobok wygląda jak prostokąt, który ktoś lekko popchnął. Ale spokojnie! Pole równoległoboku obliczamy tak samo jak pole prostokąta - podstawa razy wysokość. Ważne jest, żeby wysokość była prostopadła do podstawy, czyli tworzyła z nią kąt prosty. Wyobraźcie sobie, że równoległobok to sterta książek przesunięta na półce.
Trapez to figura z dwiema podstawami (równoległymi do siebie) i dwoma ramionami. Pole trapezu obliczamy używając wzoru: ((a + b) * h) / 2, gdzie a i b to długości podstaw, a h to wysokość. Pomyślcie o nim jak o daszku domu albo o kawałku pizzy.
Romb jest jak kwadrat, który też ktoś popchnął, ale wszystkie jego boki są równe. Pole rombu możemy obliczyć na dwa sposoby. Albo mnożymy bok przez wysokość (tak jak w równoległoboku), albo mnożymy długości przekątnych i dzielimy przez 2. Pamiętajcie, przekątne w rombie przecinają się pod kątem prostym!
Na koniec, koło! Koło to figura bez kątów prostych, ale bardzo ważna. Pole koła obliczamy za pomocą wzoru: πr², gdzie r to promień koła, a π (pi) to stała matematyczna, która wynosi około 3,14. Promień to odległość od środka koła do jego brzegu. Wyobraźcie sobie pizzę, promień to odległość od środka do brzegu, a pole to cała powierzchnia pizzy.
Pamiętajcie, na sprawdzianie dokładnie czytajcie treść zadania i identyfikujcie figury. Zapisujcie wzory i podstawiajcie odpowiednie wartości. Powodzenia! Ćwiczcie, a Pola Figur staną się proste jak tabliczka mnożenia.
