Opisz Swój Plan Lekcji Słownie Po Angielsku
Zacznijmy od samego początku: czym w ogóle jest ustny opis planu lekcji po angielsku, czyli Opisz Swój Plan Lekcji Słownie Po Angielsku? Mówiąc najprościej, to werbalne przedstawienie, *relacja* z Twojego planu lekcji. Zamiast pisemnego dokumentu, opisujesz ustnie, jak zamierzasz poprowadzić zajęcia. Jest to bardzo popularna technika w środowisku edukacyjnym, szczególnie podczas obserwacji lekcji, rozmów kwalifikacyjnych na stanowiska nauczycielskie, a także podczas wzajemnego uczenia się między nauczycielami.
Główne idee, które powinieneś uwzględnić w swoim ustnym opisie planu lekcji, są dość proste. Po pierwsze, jasno określ cel lekcji (Learning Objective). Co uczniowie mają wiedzieć lub umieć po zakończeniu zajęć? Na przykład: "Students will be able to identify and use three different types of adjectives in sentences." (Uczniowie będą potrafili zidentyfikować i użyć trzech różnych rodzajów przymiotników w zdaniach.)
Następnie, opisz przebieg lekcji (Lesson Procedure) krok po kroku. Powiedz, jak zaczniesz (warm-up activity), co będzie działo się w części głównej (main activities), i jak zakończysz zajęcia (wrap-up/assessment). Przykład: "We'll start with a quick brainstorming session about describing words. Then, I'll introduce the three types of adjectives with examples on the board. After that, students will work in pairs to create their own sentences. Finally, we'll have a quick quiz to check their understanding." (Zaczniemy od szybkiej burzy mózgów na temat słów opisujących. Następnie przedstawię trzy rodzaje przymiotników z przykładami na tablicy. Potem uczniowie będą pracować w parach, aby tworzyć własne zdania. Na koniec zrobimy krótki quiz, aby sprawdzić ich zrozumienie.)
Kluczowe jest również wspomnienie o materiałach dydaktycznych (Materials), których będziesz używać. Czy to tablica, kartki, prezentacje multimedialne? Powiedz o tym. "I'll be using a whiteboard, markers, worksheets with sentence prompts, and a projector for a short video clip." (Będę używał tablicy, markerów, kart pracy z podpowiedziami do zdań oraz projektora do krótkiego klipu wideo.)
Nie zapomnij o metodach oceniania (Assessment). Jak sprawdzisz, czy uczniowie osiągnęli cel lekcji? Może to być obserwacja, pytania ustne, pisemne zadania, quizy. "I'll be observing students during the pair work, asking questions throughout the lesson, and giving a short quiz at the end to assess their understanding." (Będę obserwował uczniów podczas pracy w parach, zadawał pytania podczas lekcji i dał krótki quiz na koniec, aby ocenić ich zrozumienie.)
Warto również wspomnieć o różnicowaniu (Differentiation) – jak dostosujesz lekcję do różnych poziomów uczniów? Czy masz przygotowane dodatkowe zadania dla uczniów, którzy potrzebują więcej wyzwań? A co z uczniami, którzy mają trudności? "For students who need extra support, I'll provide simplified sentence prompts. For advanced students, I'll challenge them to use more complex adjectives and create more elaborate sentences." (Dla uczniów, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia, przygotuję uproszczone podpowiedzi do zdań. Dla uczniów zaawansowanych rzucę wyzwanie, aby używali bardziej złożonych przymiotników i tworzyli bardziej rozbudowane zdania.)
Praktyczne zastosowania są liczne. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, przećwicz ustne opisywanie różnych planów lekcji. Podczas obserwacji lekcji, przygotuj się na przedstawienie swojego planu słownie. Możesz też wykorzystać tę technikę, by omówić plan zajęć z innym nauczycielem i wspólnie go udoskonalić. Pamiętaj, im częściej ćwiczysz, tym pewniej i płynniej będziesz mówił!
