Lo W Ud Plan Lekcji
Lo W Ud Plan Lekcji, czyli Learning Outcome, What, Understanding, Doing to prosta, ale skuteczna metoda planowania lekcji, która koncentruje się na jasnym określeniu celów nauczania i aktywności uczniów.
Krok 1: Learning Outcome (LO) – Określenie Celu Nauczania. To punkt wyjścia. Zastanów się, co dokładnie uczniowie mają wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu lekcji. Cel powinien być mierzalny i sformułowany z perspektywy ucznia. Użyj czasowników operacyjnych, np. "Uczeń potrafi zidentyfikować…", "Uczeń wyjaśnia związek…", "Uczeń konstruuje model…". Przykład: Uczeń potrafi zidentyfikować trzy główne etapy fotosyntezy.
Krok 2: What (W) – Zawartość Merytoryczna. W tym kroku definiujesz, co konkretnie zostanie omówione, aby osiągnąć cel nauczania. Wypisz kluczowe zagadnienia, pojęcia, definicje, fakty, które uczniowie muszą przyswoić. To jest "materiał" do lekcji. Przykład (kontynuacja poprzedniego): Omówienie roli chlorofilu, reakcji świetlnej i cyklu Calvina w procesie fotosyntezy.
Krok 3: Understanding (Ud) – Rozumienie. Identyfikujesz głębokie zrozumienie, które chcesz, aby uczniowie osiągnęli. Co ma wynikać z wiedzy, którą zdobędą? Jakie zależności mają zrozumieć? Jak połączyć nowe informacje z tym, co już wiedzą? Zadaj sobie pytanie: co sprawi, że zrozumieją, a nie tylko zapamiętają? Przykład: Uczniowie zrozumieją, że fotosynteza jest podstawowym procesem, dzięki któremu rośliny produkują energię, wykorzystując światło słoneczne i dwutlenek węgla, a uwalniają tlen.
Krok 4: Doing (D) – Aktywności i Zadania. Planujesz aktywności, które pozwolą uczniom na praktyczne zastosowanie wiedzy i sprawdzenie, czy cel nauczania został osiągnięty. Mogą to być zadania indywidualne, grupowe, dyskusje, eksperymenty, prezentacje, rozwiązywanie problemów. Aktywności powinny być dopasowane do celu (LO) i zawartości (W), a także umożliwiać pogłębianie zrozumienia (Ud). Przykład: Uczniowie w grupach przygotowują plakaty ilustrujące poszczególne etapy fotosyntezy i wyjaśniają ich znaczenie dla życia na Ziemi. Rozwiązują quiz sprawdzający zrozumienie poszczególnych etapów.
Praktyczne Zastosowania i Ważność:
- Jasne cele lekcji: Metoda Lo W Ud pomaga nauczycielowi w precyzyjnym określeniu celu lekcji, co przekłada się na bardziej efektywne nauczanie i uczenie się. Uczniowie również widzą, dokąd zmierzają, co zwiększa ich zaangażowanie.
- Skuteczne planowanie aktywności: Pomaga w doborze aktywności, które są bezpośrednio związane z celem nauczania i pomagają uczniom w zrozumieniu materiału. Unika się w ten sposób przypadkowych i nieskutecznych ćwiczeń.
Stosując Lo W Ud Plan Lekcji, zwiększasz prawdopodobieństwo, że Twoi uczniowie nie tylko zdobędą wiedzę, ale także ją zrozumieją i będą potrafili wykorzystać w praktyce.
