Lo W Pnie Plan Lekcji
Lo W Pnie Plan Lekcji, czyli w dosłownym tłumaczeniu Low Prep No Prep Instant Engagement Lesson Plan, to podejście do planowania lekcji, które kładzie nacisk na minimalne przygotowanie, a jednocześnie maksymalne zaangażowanie uczniów. Chodzi o to, aby móc prowadzić skuteczną lekcję, nawet gdy nie mieliśmy czasu na dogłębne zaplanowanie.
Oto jak krok po kroku wdrożyć filozofię Lo W Pnie:
Krok 1: Wybierz prosty temat.Temat nie musi być skomplikowany. Może to być powtórzenie słownictwa, ćwiczenie gramatyczne lub krótka dyskusja. Przykład: zamiast "Literatura romantyzmu", wybierz "Opisywanie ludzi (przymiotniki)".
Krok 2: Zidentyfikuj jedną kluczową umiejętność. Na czym chcesz, aby uczniowie się skupili? Czy to mówienie, pisanie, słuchanie, czy czytanie? Przykład: "Mówienie – tworzenie krótkich opisów osób".
Krok 3: Wybierz aktywność, która od razu angażuje. To kluczowe! Aktywność powinna być prosta do zrozumienia i wykonania. Może to być gra, krótka dyskusja, burza mózgów, ćwiczenie "powiedz mi dwie rzeczy..." itp. Przykład: "Uczniowie losują zdjęcia osób i opisują je krótko, wykorzystując przymiotniki".
Krok 4: Ustal jasne ramy czasowe. Ile czasu poświęcisz na wprowadzenie, ćwiczenie i podsumowanie? Przykład: "Wprowadzenie – 5 minut, Ćwiczenie – 20 minut, Podsumowanie – 5 minut".
Krok 5: Wykorzystaj to, co masz pod ręką. Nie potrzebujesz skomplikowanych materiałów. Użyj tablicy, markerów, kartek, zdjęć z Internetu wyświetlanych na rzutniku. Unikaj drukowania. Przykład: "Wyświetl zdjęcia osób z Google Images na ekranie. Użyj tablicy do zapisywania proponowanych przymiotników".
Krok 6: Bądź elastyczny! Dostosuj się do reakcji uczniów. Jeśli coś nie działa, zmień to! Przykład: "Jeśli uczniowie mają problem z opisem, napisz kilka przymiotników na tablicy jako podpowiedź".
Przykład konkretnej lekcji Lo W Pnie:
Temat: Jedzenie (słownictwo)
Umiejętność: Mówienie (opisywanie potraw)
Aktywność: Uczniowie wymieniają po kolei swoje ulubione potrawy, dodając jeden przymiotnik je opisujący. Przykład: "Moja ulubiona potrawa to pizza – *pyszna* pizza".
Ramy czasowe: Wprowadzenie (2 minuty), Ćwiczenie (15 minut), Podsumowanie (3 minuty).
Materiały: Brak. Użyj tablicy do ewentualnego zapisywania trudniejszych słów.
Dlaczego Lo W Pnie jest ważne?
Elastyczność i adaptacja: Pozwala nauczycielom efektywnie reagować na nieprzewidziane sytuacje i dostosowywać lekcje do potrzeb uczniów w danym momencie.
Oszczędność czasu: Umożliwia przygotowanie wartościowej lekcji, nawet gdy mamy mało czasu na planowanie. Minimalizacja przygotowań redukuje stres i pozwala skupić się na interakcji z uczniami.
