site stats

Lo I Zg Plan Lekcji


Lo I Zg Plan Lekcji

Lo i Zg to skróty, które mogą wydawać się zagadkowe, ale w kontekście edukacji, odnoszą się do kluczowych elementów planowania lekcji. Rozwinięcie tych skrótów to Cele lekcji (Lo) i Założenia (Zg). Zrozumienie ich jest fundamentem skutecznego nauczania.

Cele lekcji (Lo - Learning Objectives) określają, co uczniowie mają umieć, wiedzieć lub potrafić po zakończeniu lekcji. To konkretne i mierzalne efekty, które chcemy osiągnąć. Dobrze sformułowany cel odpowiada na pytanie: "Co uczeń będzie potrafił zrobić po tej lekcji?". Na przykład, celem lekcji z matematyki może być "Uczeń potrafi rozwiązać proste równania z jedną niewiadomą".

Cele lekcji powinny być SMART: Specific (Sprecyzowane), Measurable (Mierzalne), Achievable (Osiągalne), Relevant (Istotne), i Time-bound (Określone w czasie). Sprecyzowanie celu ułatwia dobór odpowiednich metod nauczania i oceniania postępów uczniów. Mierzalność pozwala sprawdzić, czy cel został osiągnięty. Osiągalność zapewnia, że cel jest realistyczny dla danej grupy wiekowej i poziomu wiedzy. Istotność odnosi się do związku celu z programem nauczania i potrzebami uczniów. Określenie w czasie (czyli, że cel ma być osiągnięty do końca lekcji) wyznacza ramy czasowe.

Założenia (Zg - Assumptions) to wiedza i umiejętności, które uczniowie *już* posiadają przed rozpoczęciem lekcji. To fundament, na którym budujemy nową wiedzę. Nauczyciel musi zidentyfikować te założenia, aby skutecznie dostosować poziom trudności i metody nauczania. Na przykład, przed lekcją o równaniach, założeniem może być, że uczniowie rozumieją pojęcie zmiennej i potrafią wykonywać podstawowe działania arytmetyczne.

Identyfikacja założeń pomaga unikać nieporozumień i frustracji wśród uczniów. Jeżeli uczeń nie posiada niezbędnej wiedzy podstawowej, trudniej mu będzie zrozumieć nowe informacje. Nauczyciel może wtedy zastosować techniki powtórkowe, przypomnieć wcześniej omawiane zagadnienia lub zaproponować dodatkowe materiały edukacyjne.

Praktyczne zastosowanie Lo i Zg w planowaniu lekcji. Najpierw określamy cel lekcji, czyli co uczniowie mają umieć po jej zakończeniu. Następnie identyfikujemy założenia, czyli wiedzę i umiejętności, które są niezbędne do osiągnięcia tego celu. Na podstawie tych dwóch elementów dobieramy odpowiednie metody nauczania, materiały dydaktyczne i formy oceniania. Przykładowo, jeżeli celem jest nauczenie uczniów pisania krótkiego opowiadania, założeniem może być znajomość elementów fabuły: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.

Lo i Zg to nie tylko teoria. To praktyczne narzędzie, które pomaga nauczycielom w planowaniu efektywnych i angażujących lekcji. Dzięki świadomemu określeniu celów i identyfikacji założeń, proces uczenia się staje się bardziej zrozumiały i skuteczny dla wszystkich uczniów.

Lo I Zg Plan Lekcji lo32lodz.pl
lo32lodz.pl
Lo I Zg Plan Lekcji lo14.szczecin.pl
lo14.szczecin.pl
Lo I Zg Plan Lekcji nasza6a.weebly.com
nasza6a.weebly.com
Lo I Zg Plan Lekcji technikumkolejowe.pl
technikumkolejowe.pl
Lo I Zg Plan Lekcji lo-strzyzow.pl
lo-strzyzow.pl
Lo I Zg Plan Lekcji xiii-lo.krakow.pl
xiii-lo.krakow.pl
Lo I Zg Plan Lekcji zso3grudziadz.szkolnastrona.pl
zso3grudziadz.szkolnastrona.pl
Lo I Zg Plan Lekcji jezioranski.wixsite.com
jezioranski.wixsite.com

Potresti essere interessato a →