Języka Polskiego Klasa 5 Sprawdzian Ze Składnia
Dzisiejszy sprawdzian dotyczy składni języka polskiego w klasie piątej. Co to jest składnia? To dział gramatyki, który zajmuje się związkami między wyrazami w zdaniu. Składnia uczy nas, jak poprawnie budować zdania, żeby miały sens i były zrozumiałe.
W klasie piątej skupiamy się głównie na zdaniach pojedynczych. Zdanie pojedyncze to takie, które ma tylko jeden podmiot i jedno orzeczenie, lub gdy jeden z tych elementów jest domyślny (ukryty).
Najważniejsze elementy zdania to:
- Podmiot: To osoba, rzecz lub zjawisko, o którym coś mówimy w zdaniu. Odpowiada na pytania: kto? co?. Na przykład w zdaniu "Kot śpi", podmiotem jest "kot", bo pytamy: "Kto śpi?".
- Orzeczenie: To czynność, stan lub cecha podmiotu. Zazwyczaj jest to czasownik. Odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje? jaki jest?. W zdaniu "Kot śpi", orzeczeniem jest "śpi", bo pytamy: "Co robi kot?".
Podmiot i orzeczenie tworzą tzw. grupę podmiotu z orzeczeniem. To jest podstawa każdego zdania. Bez nich zdanie nie ma sensu.
Poza podmiotem i orzeczeniem, w zdaniu występują też części zdania, które uzupełniają jego znaczenie. Należą do nich:
- Określenia: Mówią nam więcej o podmiocie, orzeczeniu lub innych częściach zdania.
- Przydawka: Określa rzeczownik. Odpowiada na pytania: jaki? który? czyj?. Na przykład w zdaniu "Mały kot śpi", "mały" jest przydawką do rzeczownika "kot".
- Dostatek: Określa czasownik. Odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? dlaczego? po co?. Na przykład w zdaniu "Kot śpi na dywanie", "na dywanie" jest dostatkiem do czasownika "śpi" (pytamy: "Gdzie śpi kot?").
- Dopełnienia: Uzupełniają znaczenie czasownika, najczęściej informując o tym, czego dotyczy czynność. Odpowiadają na pytania przypadków, głównie kogo? czego? komu? czemu? kogo? co? czym?. Na przykład w zdaniu "Kot goni mysz", "mysz" jest dopełnieniem czasownika "goni" (pytamy: "Kogo/co goni kot?").
Na sprawdzianie na pewno pojawią się zadania, w których będziecie musieli rozpoznać podmiot, orzeczenie i inne części zdania. Ważne jest, żeby zadawać właściwe pytania, żeby odnaleźć te elementy.
Pamiętajcie, że zdanie to spójna całość. Każde słowo w zdaniu ma swoje miejsce i rolę. Poprawne rozpoznawanie składni pomaga nam lepiej rozumieć teksty i samodzielnie tworzyć poprawne zdania.
Przygotujcie się dobrze, czytając przykłady w podręczniku i rozwiązując ćwiczenia. Powodzenia!
