site stats

Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6


Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6

W języku polskim czasowniki mają dwie ważne formy: czasowniki dokonane i czasowniki niedokonane. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe do poprawnego używania czasowników. Zaczniemy od definicji.

Czasowniki niedokonane opisują czynność, która trwa, powtarza się lub nie wiemy, czy została zakończona. Myślimy o niej jako o procesie, który się dzieje. Często odpowiadają na pytanie: co robił/robiła/robili?

Czasowniki dokonane opisują czynność, która została zakończona, wykonana do końca. Pokazują efekt lub rezultat. Często odpowiadają na pytanie: co zrobił/zrobiła/zrobili?

Teraz rozłożymy to na czynniki pierwsze, krok po kroku.

Krok 1: Pytanie kluczem.

Najprostszym sposobem na odróżnienie tych form jest zadanie odpowiedniego pytania do czasownika:

  • Jeśli pytamy "co robił?" lub "co robi?", mamy do czynienia z czasownikiem niedokonanym.
  • Jeśli pytamy "co zrobił?", mamy do czynienia z czasownikiem dokonanym.

Krok 2: Przyjrzyjmy się przykładom.

Zobaczmy, jak to działa w praktyce:

  • Czytać (niedokonany) – pytałam: "co robiłam?" Czytałam książkę przez cały wieczór. Czynność trwała.
  • Przeczytać (dokonany) – pytałam: "co zrobiłam?" Przeczytałam całą książkę. Czynność została zakończona, jest efekt.

Inne pary:

  • Pisać (niedokonany) – On pisał list. (Czynność pisania trwała.)
  • Napisać (dokonany) – On napisał list. (List został skończony.)
  • Budować (niedokonany) – Robotnicy budowali dom. (Proces budowy trwał.)
  • Zbudować (dokonany) – Robotnicy zbudowali dom. (Dom został ukończony.)
  • Jeść (niedokonany) – Dziecko jadło śniadanie. (Czynność jedzenia trwała.)
  • Zjeść (dokonany) – Dziecko zjadło śniadanie. (Śniadanie zostało zjedzone.)

Krok 3: Prefiksy (przedrostki).

Często czasowniki dokonane powstają z czasowników niedokonanych przez dodanie prefiksu (przedrostka) na początku słowa. Zobaczcie:

  • robić (niedokonany) + za- = zrobić (dokonany)
  • pisać (niedokonany) + na- = napisać (dokonany)
  • budować (niedokonany) + z- = zbudować (dokonany)
  • kładać (niedokonany) + po- = pokładać (dokonany)

Niektóre czasowniki dokonane tworzą swoje formy niedokonane przez zmianę rdzenia, ale najczęściej spotykamy się z dodawaniem prefiksów.

Krok 4: Kiedy używamy których form?

Używamy czasowników niedokonanych, gdy chcemy powiedzieć, że:

  • Coś się działo przez jakiś czas: Wczoraj oglądałem film.
  • Coś powtarzało się: Co roku jeżdżę nad morze.
  • Po prostu mówimy o samej czynności, bez nacisku na jej zakończenie: Muszę zadzwonić do mamy. (Tu jeszcze nie zadzwoniłem, to plan.)

Używamy czasowników dokonanych, gdy chcemy powiedzieć, że:

  • Coś zostało zrobione do końca: Wczoraj obejrzałem cały film.
  • Chcemy zaznaczyć efekt lub rezultat: Czy zrobiłeś już zadanie domowe?
  • Mówimy o jednorazowej czynności w przeszłości: Wczoraj poszedłem do kina.

Pamiętajcie, że kontekst zdania jest bardzo ważny. Ćwiczcie na przykładach, a szybko nauczycie się rozróżniać te dwa rodzaje czasowników!

Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 zlotynauczyciel.pl
zlotynauczyciel.pl
Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 www.docsity.com
www.docsity.com
Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 www.studocu.com
www.studocu.com
Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 kera.net.pl
kera.net.pl
Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 agnieszkakochan.pl
agnieszkakochan.pl
Czasownik Dokonany I Niedokonany Sprawdzian Klasa 6 aniakubica.com
aniakubica.com

Potresti essere interessato a →